Det gode skib Liss

Det gode skib Liss

Det gode skib Liss

Logbog for det gode skib af Svanemøllehavnen i København.

Liss er af mærket Maxi 77.

Imens vi venter på yachtskipperen

2013Posted by Philip Jensen Tue, August 13, 2013 00:39:37

4 ugers sommertogt i 2013, kræve flere besætninger, med om muligt forskellige kompetencer. Svabergastlærling, Kahytsjomfru og Svabergast, starter på lærlinges 16 års fødselsdag, togtet, som første team ud af 3.


Kursen sættes mod svensk territorialfarvand og første ben, bringer ”Det gode skib Liss” til Helsingborg, en tur på 22 sømil. Nordlige vind, ind skråt forfra og krapsøer, tager ind i mellem pippet fra kahytsjomfruen, der undre sig over hvordan kastevinde, pludselig gør sejladsen lidt for spændende.

Jomfruen er dog ikke mere rystet end, at vel i havn, diskes der op med det, der skal vise sig at være, den første af sommertogets mange sublime menuer.

Dagen efter går turen de ca. 12 sømil til Høganæs, kendt for keramik og stor offentlig strandpromenade. Måske er det tanken om at skulle møde den tidligere ejer og hans skønne hustru, der får Svabergasten til at droppe godt sømandskab. Måske tanken om den herlige middag han ved venter, får ham til, for en stund at glemme fornuftig navigation.

I hvert fald bliver der stille i cockpittet og søkort og ekkolod nidstirres med et ekstra fast blik, da det viser sig, det elektroniske søkort udstikker en genvej, hvor kursen er over lavt vand og stenet grund, langt væk fra sømærker, røde og grønne bøjer.

Efter bustur, sightseeing, is og kaffe på Granhotel, afmønstre Kahytsjomfruen og drager hjemad, mod jobbet som Florens. Svabergast og lærling fortsætter på egen hånd, 20 sømil nordpå, mod destinationen Torekov. På styrbordside passeres i frisk vind det imponerende Kullen berget. Besætningen undre sig over, hvordan Oslofærgen engang, med uheldige følger, overså denne massive klippeformation, der rejser sig 187 meter over havet.

Torekov oser af sommerferiestemning. En havnefest er under opsejling. Luften er tyk af dunsten fra restauranter, sololie og udstødning fra værdifulde luksusbiler, der imponerer menneskemylderet, når de svinger forbi havnen.

Lærlingen gisper hver gang Maserati, Porsche eller Ferrari, viser sig for folket, men når heldigvis at komme i sikkerhed, inden en velklædt Aston Martin ejer, opdager savlet på kølerhjelmen.

Dagen efter er vinden stadig nordlig, men lidt aftagende, nu nede på 10 sekundmeter, så den skal ikke forhindre ”Det gode skib Liss” i at fortsætte togtet nordover, de 17 sømil mod Hamstad.

Til at starte med, har ”Det gode skib” følgeskab af et par jollesejlere, der som kåde delfiner krydser ind foran og bag ved ”Det gode skib”. I sig selv en bedrift, men da den ene jollesejler ”parkerer” uanfægtet midt i den høje sø og lige så uanfægtet krænger våddragten af og stående, lader sit vand… i mens Lærling og Svabergast, kæmper for at holde sig fast, bliver det lige en anelse for flabet.

Med en gennemsnitsfart på mere end 6 knob, i den temmelig friske vind, går turen mod Halmstad forholdsvis hurtigt. Ude på mere åbent vand, opfører søen sig som om, det stadig blæser 15 sekundmeter. Det vil sige med bølger af en anselig størrelse, op mod tre meter. Og måske der er en fornemmelsen af, skiftevis at kurre ned af bølger og sekunder efter bestige bølger der gør, at Lærlingen indimellem passer ror og navigation, uden indblanding. Mest når Svabergasten et par gange mener, at læsiden er et fornuftigt sted at lette maven for unødigt indhold.