Det gode skib Liss

Det danske vejr...2015

Posted by Philip Jensen Sat, July 25, 2015 13:57:47

Det danske vejr og den sydlige del af Kattegat viser sig denne sommer fra en noget umedgørlig side. Vindmåleren melder ind i mellem 12 – 15 sekundmeter, der ofte kommer fra den forkerte retning, i forhold til hvor ”Det gode skib Liss” gerne vil hen, uden alt for meget besvær.

Undtagelse er heller ikke det lille svenske fiskerleje Viken, der er målet for dagens ben på sommertoget. Svabergastlærlingen er ved roret det meste af tiden. En rullende sø fra nord og vind fra vest, gør de blot 12 sømil fra Gilleleje, til en noget bumpet og ujævn affære.

Blog image

Den lille fiskerihavn og byen med mange fine og velholdte huse, er et populært turistmål, eftersigende også for danskere. Mange lokale kører til havnen for at hygge, købe is, eller spise på et af de tre spisesteder. I aften og nattetimerne, er det sommerferieramt, lokale ungdom, der underholder.

Til trods for at have konsulteret flere elektroniske opslagsværker, lykkedes det ikke besætningen at finde ud af, hvorfor der flere steder i byen, under det svenske flag, er anbragt engelske og amerikanske. Måske Inga som besætningen møder, siddende ved siden sin noget kolde ”newest boyfriend” kan hjælpe. I hvert fald er hendes tonefald og accent tydeligt amerikansk, om end hun befinder sig i en skånsk sommer by.


Blog image

Ringer Runa og assistenten Rufus2015

Posted by Philip Jensen Sun, July 19, 2015 23:01:59

På årets sommertogt kommer ”Det gode skib Liss” forbi øen Nyord, der nu er forbundet med en bro til Møn.

Liss og hendes besætning har anløbet den lille, hyggelige havn mange gange. Nyder gåturene i den næste bilfri by, hvor natur og kultur mødes i skøn forening. Lolles kro med den fine gårdhave og den gode æblekage, skal også besøges.

Et par ting er dog forandret denne gang, Det gode skib anløber. Fx er en del af afmærkningerne i Bøgestrømmen tilsyneladende flyttet… og ligger sirligt stablet på havnen. Så papirkort, gps og IPad- navigationen stemmer ikke helt overnes, uden det dog giver panik. Heller ikke når ekkoloddet pludselig kommer med en hidsig ”lavt- vands melding”.

Blog image

Et andet nyt syn, er antallet af svaler. Landsvaler, Bysvaler og Digesvalerne, der normalt holder til på Nyord. som fra marker og enge trækker op til byen og sætter sig på telefonledningerne”, er der en del færre af. I grunden rimeligt udramatisk, ikke noget med sprøjtegifte og ulovlig jagt, men af den simple årsag, at ledningerne nu er gravet ned i jorden og altså af gode grunde, ikke længere kan være et tiltrængt hvilested.

Midt i byen ligger Nyord kirke, som er bygget i 1846. Tanken, udover at øens borgere skulle skoles og afstanden til gravstederne være kort, var også at få tilknyttet en præst, der kunne fungerer som øens skolelærer. At kirken blev ottekantet og på nogle punkter ligner Grundvigs kirken i København, var der ikke nogle særlige tanker bag, vist kun at passede til det lille stykke jord, der var til rådighed midt i byen.

Ringeren Runa passer kirkeklokken. Sørger blandt andet for, at solen bliver ringet behørigt ned og til der bliver kaldt til gudstjeneste den ene gang om måneden, præsten fra Stege kommer og forestå den. Og som det fremgår, er man meget opmærksom på arbejdsmiljøet på Nyord, ingen høreskader til ringeren Runa og eller hendes tro følgesvend, hunden Rufus. (undskyld Rufus, hvis du hedder noget andet, det passer bare så fint)

Blog image

Vejret er fantastisk og dejlig sommervarmt. Dog er vinden til tider hård og kommer som så ofte før, fra den forkerte retning, så det bliver til en ekstra overnatning, inden ”Det gode skib Liss” igen stævner ud og sommertogtet går videre.













Nordens Maimi2015

Posted by Philip Jensen Thu, July 02, 2015 00:07:23

Med afgang fra Svanemøllen er destinationen i første omgang Sydsjælland og Stevns, men som det åbenbart er besætningens lod, er det ikke altid vejr, vind eller mangel på samme gør det muligt at komme frem, indenfor nogenlunde ordentlig tid.

Så undervejs er der tid til rengøring, en enkelt regnbyge og en udsøgt middag, inden der et sted midt i Køgebugt, ændres kurs. Besætningen beslutter i stedet for at gå mod øst og Skanör. Beskrevet i turistguiden som Sveriges svar på Skagen og i historiebøgerne som et handelsmekka for 700 – 800 år siden. På store markeder blev der solgt sild og handelsvare fra hele Europa.

Skanör havn er i dag populær, servicen og faciliteterne fine, den kvindelige del af besætningen mener havnefogeden storcharmør, og man kan mod et mindre depositum, låne cykler, hvilket besætning gør.

Der er et ret veludviklet livredningstjeneste på de store sandstrande der omkranser havnen. I bedste Baywatch sejlere de rundt på vandscooter og der er bygget nogle imponerende Lego look- alike skure de kan sidde og holde øje i.

Blog image

Måske er det der, de unge mennesker opholder sig. For det undre besætningen undervejs på cykelturen, at det er begrænset hvad de møder af unge mennesker. Derimod møder de mange ret modne mennesker, nogen ville nok sige overmodne. På en cafe sidder en tro kopi af Clark Gabel og holder hof og da der lyder motorstøj fra gaden, er der en årgang tæt på pensionsalderen der fræser rundt i en Ford Cortina, der er tæt på at være antikvitet. Men det forhindrer ham ikke at stoppe op og sludre med to gråhårede, ældre kvinder. Senere skal den samme scene gentage sig, denne gang bare med en ældre mand der kører Volvo. Spekulationerne hos besætningen går på, om Skanör måske mere er Nordrens Miami, end den er Sveriges Skagen.





Nordens Chicago 2015

Posted by Philip Jensen Mon, June 29, 2015 23:04:47

Generalprøven på årets forsommertogt, går til Malmø, Sveriges 3 største by, hvor byens nyeste marina er anlagt i den gamle dock. Man lægger til næsten inden i byen og er omkranset af høje bygninger, med en uden tvivl, betragtelig kvm pris.

Turen fra Svanemøllen går med vinden ind fra agter, uden de store problemer. Kun tvivlen om hvilken vej det store fyr der står foran indsejlingen, skal passeres og den pludselige opmærksomhedskrævende "lav vands alarm" giver et øjeblik lidt uro i cockpittet. Svarbergastlærlingen der står for at tjekke gps' og ekkolod, mener dog ikke der er grund til bekymring.

En anden bekymring der måske heller ikke grund til, er at Malmø er udråbt til "Nordens Chicago' pga. de mange skyderier der har været de senere år. Lærlingen der jo besidder stor portion selvtillid, lader sig dog ikke anfægte, men undre sig over det store antal vagter der er placeret foran restauranter og cafeer.

Der er dog ikke restaurantbesøg på programmet, men "Malmøgryde ala Lærling". Som altid en kulinarisk oplevelse, hvor der ikke er sparet på ingredienser og mængder. Meget store mængder.

Vinden vender ikke i løbet af natten, så hjemturen er et langt kryds, inden Svanemøllen anløbet om eftermiddagen.

Blog image

Uden mad, drikke... og motor2015

Posted by Philip Jensen Fri, May 15, 2015 22:01:27


Sejlskibe er hunkønsvæsner og det er modernatur også, er der nogen der siger. Og det sker da også at "Det gode skib Liss" går sine egne veje og modernatur, ja, hende kender vi, hun kan være mild, medgørlig, voldsom og ganske vidunderlig.

Årets første sejlads med fuld sejlføring bliver gennemført med bravur. Besætningen bestående af Svabergasten og Admiralinden kigger dybt i bøger med tydning vejrudsigter og har tillid til motoren, der for ikke så mange drifttimer siden, fik et grundigt tjek. Så alt er på plads til en fin og afslappende dag på havet.

Det skal dog vise sig, at Øresund er væsentlig mere oprørsk end vejrudsigten har givet udtryk for og motoren... den samme som for ikke så mange drifttimer siden, fik et grundigt tjek, ja den vil ikke når den skal.

Men efter et kik på skoleskibene, der aldrig har set en motor og alligevel gladeligt sejler ud og ind af egen og fremmede havne, er der ikke andet for, efter dagens sejlads at føre det "Det gode skib" i havn for sejl. At lade vind være vind og bølger noget bag på kongeligt porcelæn.

Blog image

Og så er det at det sker, at vinden pludselig bliver medgørlig og motoren giver sig til at spinde som om det har været planen hele tiden. Jo, den er vist god nok, "hunkønsvæsner".



Kom du bare an, sæson 2015!2015

Posted by Philip Jensen Mon, April 06, 2015 11:50:32

Så er det april og vejret viser sig fra sin allerfineste side. Traditionen tro, bliver nogle af påskedagene brugt til at starte klargøringen af ”Det gode skib Liss”.

For foden af Svanemølleværket, møder besætning, Yachtskipper, Svabergast og Svabergastlærling op med åbne arme og positivt sind, for at tage imod en ny sæson.

Opgaverne er fordelt. Yachtskipperen, agerer omvandrende farvekort og gør sit til, at alle ved hvilken farve bundmalingen har og håndterer i samarbejde med sejlklubbens restaurant, forplejningen.

Blog image

Trygt og godt viser det sig, at alt er som det plejer. Solen skinner, det er frostfrit, der er liv alle vegne og der arbejdes på bådene der ligger tæt (for tæt, mener en del af besætningen) Humøret er højt og Svabergastlærlingen, den flotte fyr og omvandrende testosteronbombe, har stadig et ualmindeligt godt øje til kønne kvinder. Den øvrige del af besætningen ser frem til på de lange togter og gerne også på de korte, at få tips og tricks fra en mester.

Blog image

Om tiden og vejret tillader det, er det muligt at ”Det gode skib Liss” bliver begunstiget af endnu et besøg, inden søsætning den 15. april.











Udsolgt på Skarø2014

Posted by Philip Jensen Thu, July 24, 2014 23:27:58

Blog image
Nu da Svabergastlærlingen er aftrådt, for at vende hjem til Lærlingemoren, er det muligt for "Det gode skib Liss" at fortsætte togtet mod destinationer med knap så meget fest, farver og mulighed for lange varme bade. Den lille ø Skarø, nås i fint sejlvejr, høj sol og fladt vand.

I sommerhalvåret er der en del sejlere og turister på øen, men normalt ikke flere end, at der bør være plads til en Maxi 77. Men... som besætningen oplever det nogle gange under sommerens togt, er der rigtig mange sejlere, der benytter det gode vejr til besøg i hyggelige og dejlige havne.

Et "træskibstræf" der fylder det meste af havnebassinet, øger ikke chancen for at få en plads. Men i stedet for at være småfornærmede og sejle videre, vælger besætningen at lægge "Liss" på ydresiden af havnemolen. Lad os bare slå fast; med en tværgående strøm og 5 -6 sekundmeter vind, bliver det en livlig nat.

Dagen og aftenen bruger besætningen til at gå på opdagelse, på den smukke ø, hvor vandrestier sørger for, man kommer hele vejen rundt, hvis man vil det. Øens iscafe står bag en berømte is, der er blevet en eksportsucces. Det er nyt for besætningen, men isen og den friskbryggede kaffe smager fortrindeligt, så den meget lange ventetid, stående i 30 graders varme, er undskyldt.

Som altid bliver den lokale kirke besøgt. Den noget wildwest- agtigt kirke fra 1902, ligger lidt for sig selv. Det fortælles, at ved begravelser møder alle øens 40 beboere op, for at tage afsked. Kirken er desværre låst og igennem vinduerne, kan man se at alt inventaret er væk. Kun døbefonden står tilbage, i den ligger, som er det opvask, en stabel glaslysestager. Man må håbe, at der ikke bliver brug for kirken lige med det samme.

Ved solnedgang bliver solen spillet ned af to spillemænd og de mange træskibsfolk bidrager til hyggen, med sang og højt humør. Det vides ikke om det et de samme folk der deltager i næste morgens fælles workout på havnemolen, hvor mange forskellige stilarter udfoldes i fuldt flor. Besætningen på "Det gode skib" deltager ikke, måske fordi der allerede har været en del workout i løbet af natten... i forsøget på at blive i køjen, uden at trille ned på dørken.








Lærlinge motivation 2014

Posted by Philip Jensen Thu, July 24, 2014 00:39:59

Blog image
Svabergastuddannelsen er som bekendt en uddannelse for særligt udvalgte, unge mænd og hårdheden er, som det fremgår af billedet, derefter. Som motivation for, at lærlingen klare de mange psykiske og fysiske strabadser, er undervejs på sommertogtet indlagt forskellige kulturelle indslag.

Som fx da det "Det gode skib Liss" efter sejlads for Nyborg, i 8 sekundmeter bidevind og rimelig høj sø, anløber Rudkøbing havn. Her er det oplagt at lærlingen skal opleve sit livs første musikfestival, Langelandsfestviallen.

Rudkøbing by oser af ferie og festivalstemning, folk i alle aldre, størrelser og promiller fylder godt op i gaderne. Men lærlingen vil mere, end blot at være tilskuer. Selvom der på ingen måde er plads i budgettet til at betale de mange penge indgangsbilletten koster, så afholder ham ikke for at deltage i festen. De må være de samme hundehvalpeøjne, der gang på gang sender ham i favnen på piger han møder på sin vej, der får de ellers emsige kvindelige vagter, til at lukke ham og besætningen ind i det forjættede "Ung Camp".

I Svendborg møder "Det gode skib" Danmarks Radios børneunderholdningsprogram "Sommersumarum". Det er egentlig for børn, lidt yngre end lærlingen, men igen, det afholder han fra at deltage. Han forsøger ihærdigt at komme med i næsten alle programindslag og er han ikke med, vinker han ivrigt til kameraet. Ved nærmere eftertanke, er det nok mest de indslag som den kvindelige vært står for, han er interesseret i.

Noget som Svabergastlærlingen også er nødt til, er at blive udstyret med, er de obligatoriske piercinger og tatoveringer. Og da han er særligt glad for sin mor, er det oplagt at hun nu pryder hans overarm. Mere uforstående er resten af besætningen over for lærlingens nye piercing, som han under ingen omstændigheder vil lade fotograferer. Kun fortælle, at den har noget med kongehuset i Monaco at gøre.






Butterfly, hornmusik og optaget2014

Posted by Philip Jensen Tue, July 22, 2014 11:14:30

Blog image

Svabergastlærlingen holder meget af, at komme til Vordingborg i juli måned, nok af flere grunde. Det kan være fordi man kan få Danmarks vel nok største is og så det, at der er gratis morgenmad i sejlklubben.

Men inden "Det gode skib Liss" når der til, må besætning og skib op mod en kraftig modgåede strøm og en vanddybde, som er ret udfordrende.

I havnelodsen står der, at vanddybden i Vordingborgs nordhavns bagerste havnebasin er 2 meter og alligevel formår det "Det gode skib" at sidde fast flere gange. Noget der booster egoet hos en Maxi 77, men en ellers ringe dybgang. Heldigvis er bunden mudder, så det er muligt at komme fri ved egen hjælp.

Efter den før omtalte gratis morgenmad, hvor man kun skal medbringe pålæg, går turen østover mod Omø. På rette kurs, med østlig vind fra øst, har det "Det gode skib vinden ind fra agter og det giver mulighed for butterfly sejlads over 20 sømil. En fin måde at fange 6 - 7 sekundmeter vind.

Fremme ved Omø er det ikke muligt at få plads, alt er tæt pakket, så end ikke "Liss", kan presse sig ind. En nødløsning bliver at lægge sig uden på pælene og så klatre over en forladt motorbåd fra Svendborg. At så oveni købet det meste af sydsjællands ungdom, er forsamlet på øen og har omdannet campingområdet til et "mini Roskildefestival" gør ikke humøret bedre.

Nå, men det er godt vejr og alt bliver godt igen. Også den vrede sejler der mente lærlingen stjal hans strøm, bliver sikkert god igen. Det gør den ældre tysker der forklarede indgående på tysk, hvordan man fortøjer, sikkert også. Også selvom han må slå over i engelsk, da det ikke lykkes for besætningen at forstå ham. At han så tilsidst at forklare sig på dansk... Ja, så forstår besætningen slet ingenting.

Blog image







Bøgestrøm og lange bade 2014

Posted by Philip Jensen Sat, July 19, 2014 01:01:47

Når man går igennem Bøgestrømmen er det godt enten at have en kortplotter, et opdateret søkort, et elektroniske søkort, eller en svabergastlærling som er god til at "spotte" bøjer. "Det gode skib Liss" er heldigvis veludstyret hvad det angår og har det hele. Så de mange sving, de mange bøjer og det evigt alarmerende ekkolod, der skal holdes øje med, klares uden problemer. Når ekkoloddet, "råber alarm" og viser kun 1 meter vand, bliver der lidt stille på skibet, indtil det går op for besætningen at det må være ålegræs der snyder og der faktisk er de 2,35 meter som søkortet siger.

Den lille perle Nyord, er målet for dagens sejlads, men der er alt desværre optaget, ud i tredje position, må Besætningen konstatere under en hurtig havnerundfart. Sejlerne og deres familier, sidder i cockpittet og nyder deres middage i det fantastiske vejr og kun hvis "Det gode skib" kommer lidt for tæt på deres millioninvesteringer, kan det blive lidt flakken med øjnene. Men det gør Liss jo ikke.

I stedet bliver det hyggelige Kalvehave, som ligger næsten lige under Dronning Alexandrines Bro, der forbinder Sjælland og Møn. Her oplevede "Det gode skib" endnu en gang at sidde fast inde i havnen, dog ikke mere alvorligt end at bakgearet kan håndterer det - og så det, at der er ventetid ved morgenbadet.

Det sidste er der dog en forklaring på. Nemlig at Svabergastlærlingen føler sig meget privilegeret over, at der ikke er sat tidsbegrænsning på det varmt vand. "Man kan jo bade i timevis" som han udtrykker det... Og det resulterer altså i, at vi er adskillige, svedende halvnøgne mænd der venter.... og venter

Heldigvis får lærlingen også tid til at hente nybagt, varmt morgenbrød, dække bord og brygge kaffe til den trætte Svabergast, så lidt undskyldt er han.

Blog image















Sommertogt del to2014

Posted by Philip Jensen Fri, July 18, 2014 10:53:44

Besætningen på ”Det gode skib Liss”, svabergasten og Svabergastlærlingen, forsætter sit sommertogt i hjemlige farvande og sætter kursen sydover.

Blog image

Dog er det lige før togtet stopper, inden det er kommet i gang, da en defekt benzinslange, sender de dyrebare dråber ud i Øresund i stedet for ind i motoren… og så kommer man ikke så langt. En kortvarig overvejelse er, om sommertogtet skal foregå udelukkende for sejl… men en hurtig reparation for dog motoren i gang efter noget tid.

Første etape går til den lille og lidt oversete havn på Stevns, Bøgeskov. Undervejs i solnedgangen serverer lærlingen en gryderet ala Thrane, med hjemmebagt flute, som indtages uden besvær i den svage vind.

En fyrlinje på 216 grader og to båker over et, er navigationsmuligheden besætningen har, for at komme helskinnet ind i haven. Det lykkes uden at vække de øvrige sejlere, end ikke naboen ”Humle” registrerer at ”Det gode skib” glider ind… måske fordi kølen sætter sig i mudderet og sidder uhjælpeligt fast. Det positive er, at der bliver en rolig nat, uden vuggen.

Inden Lærlingen kryber til køjs, vil han sætte landstrøm på skibet og der bliver derfor drejet på alle havnens elektriske installationer. Der kommer ikke landstrøm til ”Det gode skib”, men havnen er totalt mørklagt, al eklektisk lys er forsvundet.

Svabergasten og Lærlingen kikker på hinanden og beder en stille bøn til de to røde fyr båker, der skal lede skibene i havn, ikke er slukket.

Et billede af en defekt benzinslange og en Svabergastlærling der må knokle for hyren.



Gast på Rupee2014

Posted by Philip Jensen Mon, July 14, 2014 18:42:40

Besætningen på ”Det gode skib Liss” har for første gang, været afmønstret i 8 dage. Det var på ingen måde et udtalt ønske fra besætningen, at undvære ”Det gode skibs” vante køjer og ringe ståhøjde, men ”Det gode skib Rupee” havde behov for kvalificeret gast assistance, til at bringe sit skib til Amsterdam.

Afskeden i Rungsted med sejlerfruerne, var af en eller anden grund og uforståeligt for besætningen ikke særlig tårevædet. End ikke når besætningen prøvede at påkalde sig deres fulde opmærksomhed, ved i kor at råbe ”alle mand på dæk, der er flotte kvinder på kajen!”, var der tegn på vemod hos fruerne.

Med første stop i ved havnefesten i Hundested, var ruten fra Rungstedhavn, nord om Sjælland, gennem Storebælt, ned langs med Langeland, forbi Ærø, over Fehmarnbelt og gennem Kielerkanalen. Nået så langt gjaldt det om at forsætte ligeud, da et højresving her, betød at Hamburg i stedet blev destinationen.

Så forbi Cuxhaven, et par hundrede sømil sydvestover i Nordsøen, for så at dreje mod bagbord og snuppe de sidste 35 sømil gennem kanalen til Amsterdam centrum. Alt sammen i strålende sol, med vinden ind fra agten, i tordenvejr, i 12 sekundmeter, i 2 meter bølger, i vindstille og under lumske lange, pølseformede skyformationer, som på en god dag, kaster 25 sekundmeter af sig.

Efter 7 dages sejlads, blev Amsterdam destinationen, hvor besætningen fra ”Det gode skib Liss” aftrådte og en ny besætning fløj ind fra Rungsted. Amsterdam Marina, der blandt andet udmærker sig ved, at have flere baderum med karbad og store panoramavinduer. Herfra er der udsigt over havnen, til mange flotte skibe … og til alle de forbipasserende, der har blikket stift rette mod badebygningen, for at følge de mange forskellige baderitualer.

Inden afgang nordpå, blev byen inspiceret. Det virkede umiddelbart som om det var muligt at gå i dagevis, inden man stødte på de samme kvarterer igen. Red light distrikt, var af en eller anden grund, et område besætningen kom forbi flere gange.

Af frygt for at gå i dørken, på grund af tætte hashtåger, blev de mange coffeeshops kun inspiceret udefra og på afstand. Ideen om disse steder, hvor der ikke må sælges alkohol, blev tænkt og indført i 1970'erne, med formål at holde hårde og bløde stoffer adskilt.

Nu da forsøget har varet mere end 40 år og hver anden voksen man ser på gaden, er hvirvlet ind i tågen fra en joint, er der måske nogle danske politikere, der kan tjekke op på resultaterne.









Rolf fra Hven2014

Posted by Philip Jensen Sat, June 14, 2014 00:11:34

Besætningen på "Det gode skib Liss" mødte Rolf for første gang for 3 år siden. Det var regnvejr og det brød han sig ikke om. "Jävla svensk pissväder" kunne man høre ham mumle, når han gik forbi i sin blå kedeldragt. Han er heller ikke glad, når efterårsstormene af og til raser og får vandet til at stige så højt, at det når hans dørtrin.

Hans lille jolle med fiskergrejet ligger der stadig, men Rolf sejler ikke så meget mere. Når vejret er til det, sidder han mest på bænken foran sit lille røde hus i Bäckviken. Med emalje kaffekoppen i hånden følger han livet i havnen. På en forsommerdag emmer det af ro, svensk sommerhygge og afslapning.

En dag blev han gennet væk. Et par store meget myndige mænd i mørke jakkesæt, mener at han for en stund, må drikke sin kaffe et andet sted. Det var den dag dronningen besøgte Hven for første gang nogensinde. Spørg du ham, viser han dig gerne billederne af kongeskibet, der ankrede op lige uden for havnen og chaluppen der sejlede majestæten ind i havnen og lagde til, næsten foran hans hoveddør.

Er er man til det, kan man nemt få en sludder med Rolf. Efter at have boet her næste hele sit liv, har han svar på de fleste spørgsmål, du har om livet på Hven. Hans begyndte i 1946. Faren stak af, moren kunne ikke have ham, så han flyttede ind hos plejefamilien, i det lille gule hus ved siden af vandrehjemmet.

Siden kom han ud og sejle, på de mange verdenshave og fik en kæreste i Malmø. Hvis du spørg ham, skulle han nok være gået fra hende lidt før. Men sådan noget ved man jo først altid bagefter.

Lige nu sidder han på bænken. Ansigtet er skægget og furet, tænderne har taget farve fra mange års brug af snustobak, så smilene er sjældne, men varme. Der er ikke noget kongeskib på vej, kun sejlbåde og færgen med dagsturister, der sejler imellem Landskrona og Bäckviken. Øllen ved siden af Rolf, har han fået af besætningen. Den passer på en eller anden måde ikke ind i billedet, på samme måde som strikketrøjen, kasketten og emaljekaffekoppen gør det.

Blog image











Regnvejr og eftertanke2014

Posted by Philip Jensen Sun, June 08, 2014 22:51:40

Det er lidt ærgerligt at rende ind i regn og blæst, når forsommertogtet kun varer en uge. Man kan selvfølgelig ta´ regntøj på og holde godt fast, når bølger og vind løber i hver sin retning, men besætningen på dette togt, er mere til at blive i havn.

Også fordi besætningen forstiller sig, at sommertid, ferietid, svensk grundlovsdag en stor Marina, vil gøre sit til, at alt syder af liv. Men nej, alt er lukket og slukket. End ikke havnefogeden, der ellers nok plejer at dukke op, når der skal indkasseres havnepenge, er at finde nogen steder.

Da Lærlingen alligevel skal sættes på færgen mod Helsingør, vælger besætningen i stedet at ta´ bussen til Helsingborg, for nu skal der rigtig shoppes igennem.

Men, men men… svenskeren går meget op i at holde deres nationaldag i hævd – og det gælder også de der arbejder i butikker. Så alt er lukket, det er umuligt at shoppe noget som helst.

Et sted er dog åbent, Maria Kirken. En stor flot teglstenskirke bygget for 600 år siden. Går man meget op i den præcise datering på hvornår håndværkerne har bygget på hvad i kirken, har man under orglet ophængt en tidstavle, der i detaljer fortæller bygningens historie.

Det der imponere besætning mest ved kirken, er hvordan man havde valgt at præsenterer Kristuskransen, eller ”Livets perler” som de også bliver kaldt. Man siger at perlerne ”rummer livets grunderfaringer” og ”symboliserer en vej mod at blive et helt menneske, finde fodfæste, glæde og sammenhæng”. Altså et redskab, til at finde fokus og indre ro.

Det nye for besætningen og sikkert også mange besøgende i kirken er, at Livets Perler findes i kirkerummet, i fysisk form, som fodboldstore perler i glas eller keramik! Så i stedet for at bære kransen om håndlet, møder man ved at gå gennem kirkerummet, alle 8 perler og kommer symbolikken igennem.

Fine tekster og bønner er der ved hver ”perle”. Et eksempel er ”Nattens perle” som meget naturligt er sort og står for det sorteste i livet, frygten angsten, – det som dræner livet for kraft og mod.

Oversat fra svensk lyder noget af teksten nogenlunde sådan her;

”Hold dig ikke tilbage, at stoppe op ved det mørke og sorte er nødvendigt.

Husk, der findes altid et lys i mørket også selvom vi ikke altid ser det.

Ingen er overladt til sig selv. Vær ikke bange”.

Blog image

Blog image







800 små historier 2014

Posted by Philip Jensen Fri, June 06, 2014 22:11:19

Blog image

Vandet er fladt, vinden er ind agten fra og kun forsejlet er sat, da ”Det gode skib Liss” stævner ud fra Helsingør, med kurs nordover mod Høganæs.

Gennemsnitsfarten er syv knob og otte knob på toppen, som må siges at være en pæn fart, når man husker på, at ”Liss" som bekendt er en Maxi 77, berømt for mange gode ting, men næppe for at være en racerbåd.

"Det gode skib" har anløbet havnen Høganæs flere gange og besætningen ønsker ikke samme overraskelse sidste sommer, da kursen "Navigatør Garmin" foreslog som "sikker kurs", viste sig at foregå henover lavt vand med store sten til begge sider! Besætningen husker stadig koncentrationen, stilheden og glæden over at det var dagslys! I år bliver det heldigvis knap så spændende, kun en grund med 1,4 meter vand, er pludselig tæt på.

Det besætningen blandt andet ser frem til, er igen at finde små guldkorn i mellem de mange hundrede fliser børn og voksne har dekoreret og sat op på havnemolen. De blev hængt op for mere end 20 år siden og alligevel er det altid muligt at finde en ny historie. Fx overhørte besætningen, en mor og datter, tale om det moren havde skrevet da hun var barn og på datterens alder.

De brændte kakler er på imponerende vis upåvirket af vind og vejr, lever på flere planer videre. Efter sigende, er det en lokal keramiker der har startet projektet og som har brændt de mange hundrede fliser. Opsætningen har murer- elever fra den lokale tekniske skole stået for.

Historierne er mange, fx er den hvor der står "selv sten kan tale" rimelig original. Og hvad er der fx blevet af Victor og Alex? Hvor er de nu 25 år senere? Stadig venner?









kulturel kæberasler2014

Posted by Philip Jensen Sun, June 01, 2014 22:26:10

Fin sejlads fra Landskrona, omtrent stik nord til Helsingør. 5 – 6 sekundmeter bidevind og en sø der er til have med at gøre.

Undervejs sydfra, med anløb i Helsingør Nordhavn, er besætningen som altid ude i noget der ligner matematiske beregninger. For hvordan er det lige det lader det sig gøre, at komme igennem sundets smalleste sted, Helsingborg og Helsingør – uden at komme i nærkontakt med den evigt pendulerende færgefart, tankskibe og andre sejlskibe?

Helt som det plejer, holder de matematiske beregninger fint. Hører end ikke de fem korte trut i hornet, som besætningen lærte at kende, på samme position sidste sommer. Som på signalsprog betyder; ”jeg er i tvivl om Deres hensigter”.

Velankommet fortsætter besætningen på ”Det gode skib Liss” ufortrødent med at opleve den ene kulturel- kulinariske oplevelse efter hinanden. Lørdag har besætningen inviteret en af Fredensborgs driftigste og dejligste kvinder på middag (roligt Kronprins Frederik, det er ikke din hustru)

Her bliver der disket op med Laks á la Liss, grønsager à la Svabergast og alt det andet lækre, á la Yachtskipper. Tilberedt på grill, tilsat krydderier fra hele verden og ”Det gode skib Liss” velassorterede krydderihylde.

”Den driftige kvinde” og besætningen, får efter middagen selskab af den ”den tidligere ejer”, dennes hustru og deres gæster og måske er der tale om en form for fælles, nærmest religiøs oplevelse.

I hvert fald er der tale om en musisk genfødsel og euforien ingen ende tage, da den musikalske musikduo fra Nordjylland, ”Sussi og Leo” gør sit indtog på havnen i Helsingør. Ikke et øje er tørt og der bliver, sunget svajet og danset til musikken. Der er tale om en kulturel kæberasler, der vælter de fleste omkuld og et sceneshow der ikke overlader noget til fantasien. Faktisk er oplevelsen så stor, at flere forlader koncerten før tid. Måske de lige skal nå forbi det store udvalg af merchandise der er med på tour. Trusser med Sussi og Leo, Spillekort med Sussie og Leo, kopper med Sussi og Leo...

Blog image

Blog image





Fest på slottet2014

Posted by Philip Jensen Fri, May 30, 2014 22:34:43

Som besætningen på "Det gode skib Liss" har for vane, nærmest suger de kulturelle oplevelser til sig. Omend den de oplever på Rådhuspladsen i Landskrona, må siges at høre til en af de mere kulørte.

Da Liss er fortøjret oplever besætningen, at mandskabet på en af havnes motorbåde ser temmeligt royale ud. Flot sort tøj, høje hatte, skærf og en hulens masse medaljer. Adspurgt om det meget flotte outfit, naturligvis høfligt, der der helt tydeligt er tale om svensk adel, er svaret; der er fest på slottet.

Besætningens dykker ned i historiebøgerne og kommer frem til, at der faktisk er et slot i Landskrona. Det er begyndt bygget i 1543 af Peder Skram med Christian III som bygherre og det stod færdigt i 1559.

Og fest er der og det viser sig, at det ikke kun de kongelige skal til fest. Alt der kan krybe og gå af prinsessen, skøger, Elvis'er, feer, Draculaer, sumubrydereskønhedsprinsesser og en masse flere, fylder godt op i foran Rådhuset. Her festes der til nutiden hede rytmer, inden det går videre.

Måske fordi yngste og absolut flotteste mand på skibet, "Svabergastlærlingen" ikke er med på togtet til det svenske... er besætningen på "Det gode skib Liss" ikke inviteret til fest på slottet :-(





Praktikant på tur2014

Posted by Philip Jensen Thu, May 22, 2014 23:13:55

Blog image

Solen skinner fra en skyfrihimmel hele dagen og der er meget vind, lidt vind, bølger og ingen bølger. For en praktikant, med to sejltimer i bagagen, ideelt sejlvejr.

Havnebassinet på Flakfortet, der i weekenden var tæt pakket, er stort set tomt. 4 - 5 skibe fylder ikke meget, så også anløb til havneplads, er også som taget ud af en praktikants lærebog.

Med færgen fra fastlandet, ankommer en del gæster til øen. Tydeligvis medarbejdere fra en virksomhed, som instruktører i moderigtigt outdoor outfit, teambuilder efter alle kunstens regler. Ud fra påklædning, alder, højde og drøjde, er det ikke umiddelbart til at gennemskue, hvilken type virksomhed gæsterne repræsenterer. Adspurgt viser det sig, at de kommer fra økonomiafdeling i Københavns kommune. De er på øen (påstår de) for at tjekke ud, om salg af øen kan indbringe lidt penge, som kan bruges til "noget fornuftigt". Til det kan der kun siges, at yachtskipperen, der jo som bekendt har sin gang på de bonede gulve, må se at få gang i lobbyarbejdet.

Efter en herlig dag med masser af sol, forgår hjemturen i adstadigt tempo. Vinden er svag ind agten fra, vandet er fladt og der krydses behændigt i mellem de mange sejlbåde, der er på vej ud i Svanemøllebugten.

Praktikanten er ikke meget for at blive foreviget til logbogen, så derfor må svabergasten holde for.

Blog image



Så er vi gang2014

Posted by Philip Jensen Mon, May 19, 2014 23:00:27

Så er sæsonen 2014 for alvor i gang, med hvad det indebærer af regn, sommervejr og overfyldte havne.

Blog image

I den første rigtige sejlweekend i år, kommer Svabergastlærlingen og svabergast, lørdag, en tur til Flakfortet. Vinden er frisk og vandet fladt, så der bliver med lærlingen ved roret, logget 6 - 7 knob. Sejl og rig opføre sig eksemplarisk, så konstateringen er, at det er monteret helt efter forskrifterne. Herligt.

I dejligt solskin, indtages frokosten i cockpittet, alt imens havnemanøvre og gamle træskibe beundres. Pålægssammensætningen og mængden af den, er nok ikke helt autoriseret i forhold til Emma Gad og Fru Hüttemeier, men besætningen bliver enige om, at det går jo nok, når nu mødrene ikke er der til at kommentere.

Blog image

Efter frokost og dresseret, frugt med skyyyr... som nu hedder skiiir, bliver der købt årskort, så nu skal "Det gode skib Liss" blot sørger for at komme 8 - 9 gange til øen, så er indkøbet en helt fornuftig forretning.

Søndag står også i sejladsens tegn og desværre også i vejrgudernes tegn og de er ikke venlig stemt. Karina og Mark besøger "Det gode skib Liss" og det er planen at Mark (og Karina) skal prøve at sejle for første gang. Men til trods for Karinas skråsikre udmelding om, at der ikke findes dårligt vejr, kun dårlig påklædning, så var det alligevel lidt for fugtigt og lidt for blæsende til, at det bliver til en hyggetur for de 2 sejldebutanter.

Til gengæld bliver der råhygget i stor stil under dæk. Regnen trommer på ruffet og der er fuldt blus på olielampen og alverdens kulinariske oplevelser fra det Ishøjske køkken. Hjemmeagt kage og lækre sandwich, ja, så er regnvejret til at holde ud.

Blog image

Men lige så snart der er overblik over alle involverede kalendere og der er styr på vejrudsigten, skal de to Sejldebutanter fra Ishøj på vandet igen – og så er planen vi også at komme ud af kahytten, op i cockpittet og ud af haven.



Sæson 2014 kom bare an! 2014

Posted by Philip Jensen Mon, April 21, 2014 00:50:49

”Det gode skib Liss” har været puttet for vinteren, vi nåede det lige inden - eller faktisk imens den første sne lagde sig. Nu glæder besætningen sig en ny spændende, solfyldt sæson, med en masse nye spændende oplevelser.

Blog image

Her på tærsklen til en ny sæson glider tankerne tilbage til et fantastisk 2013, med over næsten 900 sømil og mange fine timer på vandet og i havn. En sæson hvor alt var som det plejede at være. Fx blev det godt vejr, høj sol næsten fladt vand og ok vind når yachtskipperen påmønstre togtet. Fint nok, men han var nu ikke specielt anerkendende, overfor Svabergast og Svabergastlærlingens beretninger om regnvejr, 12 sekundmeter og bølger på størrelse med huse… mindre huse i hvert fald.

En sæson hvor besætningen også blev ganske habil ud i, at navigerer uden om massive skærgårdsklipper, der ikke lige lader sig flytte af et mindre sejlskib og en erkendelse af, at der er rigtig mange sejlbåde der vælger Læsø som destination. Men rart var der.

Lidt atypisk var det, at Yachtskipperen sejlede de sidste sømil alene, fra Rødvig på Stevns til Svanemøllen og det kan med sikkerhed siges, at han sad ved roret det meste af tiden. En af Svabergastens sidste ”bedrifter” inden han afmønstrede i Korsør, var nemlig med en ufiks bevægelse, at gøre den ellers meget anvendte og meget lydige autopilot, ukampdygtig. Sorry skipper.

Og… ikke mindst, og helt som det plejer, blev besætningen vidne til lærlingens glubske appetit på livet og Nutella. Ofte oplever Svabergasten og Yachtskipperen at lærlingen på sommertogtet, har en tilgang til livet der er lidt anderledes, end hvad man ellers ser hos Svabergastlærlinge.

Fx undrede det meget, at lærlingen havde adskillige pakker Tampax tamponer med i sin oppakning.

- Hvem er det til, spurgte den øvrige besætning undrende.

- Til mig selv

- Til dig selv?!... det kommer du til at forklare? (lærlingen er jo af hankøn!)

- Jo, jeg har set i reklamerne, at når man bruger Tampax tamponer, så kan man svømme, cykle, dykke, klatre i bjerge og gå til fest… og det har jeg altid godt kunne tænke mig at kunne!

Den øvrige besætning spurgt ikke yderligere til detaljerne.



,





Sensommertur til Norrborg2013

Posted by Philip Jensen Sun, September 22, 2013 23:20:01

Med høj, blå sensommerhimmel er der afgang fra Svanemøllen. Destination Norrborg, 55°55,2N 12°41,9E er tastet i gps'en og søkortene er inden for rækkevidde. Ingen af delene er dog nødvendige, for med temperaturer der daler og sløreret varmedis, der hører sommeren til, er landkending mulig hele vejen, hvis altså ikke det var fordi Norrborg ligger på den nordlige siden af Hven. Vind er der ikke meget af og den der er, er som så ofte før stik i mod, så 14 sømil tilbagelægges for motor, henover et behageligt, rimelig fladt Øresund.

Blog image

Snart er Hven så tæt på, at de høje græsbevoksede skrænter på den 2,5 km brede og 4,5 km lange ø står klart og tydeligt. Den verdensberømte danske astronom Tycho Brahe boede på Hven for 500 år siden, ikke så langt fra Norreborg. På hans residens er nu bygget et museum, ikke stort og prangende, så lidt tankevækkende, at det på lige fod med Guggenheim, Louvre og Metropolitan i New York, er udpeget til at være blandt de 30 bedste museer i verden.

Til trods for adskillige togter til Hven, er ”Det gode skib” kun anløbet Norreborg en gang tidligere, en sommerdag hvor der kunne meldes alt optaget. Det ser noget anderledes ud denne fredag, hvor der er mere roligt. Har besætningen svært ved at lokaliserer havnen, havneindløbet og en ledig plads, er den tidligere ejer heldigvis behjælpelig. Han og malermesterfruen, vinker på god afstand ”Det gode skib” ind og anviser en plads... allerlængst væk fra toilet og bad, men bag ved malermesterens 37 fods Delphia… med toilet og bad.

Som så ofte før i sæson 2013 bliver den, på forsommertogtet installerede og velassorterede krydderihylde taget i brug og der bliver kokkereret og tryllet udi det kulinariske. I sensommervarmen klares de indledende øvelser fint i solen.
Blog image
Men da solen forsvinder og lækkerierne skal spises, stiller den tidligere ejer og malermesterfruen velvilligt oliefyr og den overdækkede cockpitsalon til rådighed. Menuen kan indtages uden at risikerer den bliver kold, endnu inden den er på bordet.

Yachtskipperen har mange gøremål. Et par af dem var at medbringe friskbagt hjemmebag og cognac til kaffen. Begge dele er der i rigelige mængder, hvilket på forunderligvis også får indflydelse på morgenmaden. Hans husråd vil nok fremover være noget i retning af; ”for meget god cognac, får Yachtskipper til at glemme korrekt blandingsforhold, når der slås dej op til morgenboller”.
I hvert fald kan man sige, at der er mange kringelkroge, morgenbolledej løber ned i… når der er for meget af den.
Blog image

Det er ikke nødvendigt at stille vækkeur. For på denne havnens næstsidste åbne weekend, har havneforeningens 50 medlemmer besluttet at holde oprydnings, rengørings, grave, male, molereparationsdag. Og på Hven vil man gerne nå noget og starter derfor tidligt.

Så nu prøver besætningen også at blive vækket til lugten af tjære og lyden af en betonblander der kører på fulde omdrejninger.

Den tidligere ejer, officer af reserven og vant til tempo og march over længere afstande, leder besætningen og malermesterfruen ud på en længere gåtur, som også fører forbi Kirsten og Urban, og deres fine sted "Pumpans". Her bliver der i den hyggelige have, serveret Etiopisk/kenyansk kaffe og svenske ostemadder, alt imens Kirsten på sit charmerende århusianske, opdatere de to besætninger om øboernes liv og leben, herunder udsigten til den, måske om føjetid manglende færgefart.

Efter fine dage, letter ”Det gode skib Liss” og sejler retur til Svanemøllen. Vandet er stadig forholdsvis fladt, vinden er frisk fra vest, farten er 5 – 6 knob og Svanemøllen anløbes ved 16.30 tiden, efter ca. tre timers sejlads. Endnu en vellykket og dejlig sejlads er afsluttet, helt i overensstemmelse med hvordan sæsonen 2013 har været.

Imens vi venter på yachtskipperen 2013

Posted by Philip Jensen Tue, August 13, 2013 00:39:37

4 ugers sommertogt i 2013, kræve flere besætninger, med om muligt forskellige kompetencer. Svabergastlærling, Kahytsjomfru og Svabergast, starter på lærlinges 16 års fødselsdag, togtet, som første team ud af 3.


Kursen sættes mod svensk territorialfarvand og første ben, bringer ”Det gode skib Liss” til Helsingborg, en tur på 22 sømil. Nordlige vind, ind skråt forfra og krapsøer, tager ind i mellem pippet fra kahytsjomfruen, der undre sig over hvordan kastevinde, pludselig gør sejladsen lidt for spændende.

Jomfruen er dog ikke mere rystet end, at vel i havn, diskes der op med det, der skal vise sig at være, den første af sommertogets mange sublime menuer.

Dagen efter går turen de ca. 12 sømil til Høganæs, kendt for keramik og stor offentlig strandpromenade. Måske er det tanken om at skulle møde den tidligere ejer og hans skønne hustru, der får Svabergasten til at droppe godt sømandskab. Måske tanken om den herlige middag han ved venter, får ham til, for en stund at glemme fornuftig navigation.

I hvert fald bliver der stille i cockpittet og søkort og ekkolod nidstirres med et ekstra fast blik, da det viser sig, det elektroniske søkort udstikker en genvej, hvor kursen er over lavt vand og stenet grund, langt væk fra sømærker, røde og grønne bøjer.

Efter bustur, sightseeing, is og kaffe på Granhotel, afmønstre Kahytsjomfruen og drager hjemad, mod jobbet som Florens. Svabergast og lærling fortsætter på egen hånd, 20 sømil nordpå, mod destinationen Torekov. På styrbordside passeres i frisk vind det imponerende Kullen berget. Besætningen undre sig over, hvordan Oslofærgen engang, med uheldige følger, overså denne massive klippeformation, der rejser sig 187 meter over havet.

Torekov oser af sommerferiestemning. En havnefest er under opsejling. Luften er tyk af dunsten fra restauranter, sololie og udstødning fra værdifulde luksusbiler, der imponerer menneskemylderet, når de svinger forbi havnen.

Lærlingen gisper hver gang Maserati, Porsche eller Ferrari, viser sig for folket, men når heldigvis at komme i sikkerhed, inden en velklædt Aston Martin ejer, opdager savlet på kølerhjelmen.
Blog image

Dagen efter er vinden stadig nordlig, men lidt aftagende, nu nede på 10 sekundmeter, så den skal ikke forhindre ”Det gode skib Liss” i at fortsætte togtet nordover, de 17 sømil mod Hamstad.

Til at starte med, har ”Det gode skib” følgeskab af et par jollesejlere, der som kåde delfiner krydser ind foran og bag ved ”Det gode skib”. I sig selv en bedrift, men da den ene jollesejler ”parkerer” uanfægtet midt i den høje sø og lige så uanfægtet krænger våddragten af og stående, lader sit vand… i mens Lærling og Svabergast, kæmper for at holde sig fast, bliver det lige en anelse for flabet.

Blog image

Med en gennemsnitsfart på mere end 6 knob, i den temmelig friske vind, går turen mod Halmstad forholdsvis hurtigt. Ude på mere åbent vand, opfører søen sig som om, det stadig blæser 15 sekundmeter. Det vil sige med bølger af en anselig størrelse, op mod tre meter. Og måske der er en fornemmelsen af, skiftevis at kurre ned af bølger og sekunder efter bestige bølger der gør, at Lærlingen indimellem passer ror og navigation, uden indblanding. Mest når Svabergasten et par gange mener, at læsiden er et fornuftigt sted at lette maven for unødigt indhold.

Om lidt blir her stille om lidt er det forbi fik du set det du ville fik du hørt din melodi.2013

Posted by Henrik Nord Fri, August 09, 2013 22:14:27

Sådan synger Kim larsen, og det kan så blive den sidste sang på Liss i denne omgang.

4 ugers sommertogt er ved at være slut, og her er ved at blive stille.

Det har været 4 dejlige uger for Liss! Hun har haft godt selskab i alle ugerne, hun har sejlet nogle skønne steder, og hun har givet sine besætningsmedlemmer nogle fantastiske oplevelser. Og vejrguderne har vist sig fra sine allerbedste sider.

Først en uge fra København over Hven til Halmstad med svabergasten, lærlingen og kahytsjomfruen. Efter sigende den hårdeste del af turen. Måske skyldes det kahytsjomfruen, måske skyldes det vejret. Et kvalificeret gæt er at det er sidstnævnte årsag.

Dernæst en uge over Kattegat i havblik til Læsø med den gode sommerstemning og videre til Sæby med trompetretræte hver aften. Her udgjorde yatchskipperen, svabergasten og lærlingen den 2½ mand store besætning.

I Sæby blev lærlingen så træt af de to andre, at han valgte toget frem for skibet. Eller også havde han blot andre forpligtelser.

I Sæby havde besætningen også en afstikker til skønne Lønstrup for at besøge den lille familie Bidstrup og blive præsenteret som de hemmelige venner.

Tredje uge gik sydpå via Grenå, hvor besætningen støttede det lokale næringsliv ved at investere i et nyt motorophæng. Dernæst videre til Randers Fjord, Ebeltoft, Knebel Vig og Århus, og til sidst via Samsø og Storebælt til Korsør.

Fjerde uge blev så uden svabergasten, men med sømanden af verden, den berejste Bistrup.
Denne uge blev om noget en gourmetrejse, hvor den nye sømand - blandt meget andet - viste sine færdigheder udi grillens verden.
Uge bød på Omø, Vejrø, Vordingborg, Nyord og til sidst Rødvig, hvor sømanden afmønstrede.

Slutteligt går turen tilbage til Svanemøllehavnen og Liss har endnu engang ført redderne og andre besætningsmedlemmer på en dejlig rejse i det danske land.

Om lidt bliver her stille, om lidt er det forbi, fik du set det du ville fik du hørt din melodi.

Blog image

På kanten af et uvejr2013

Posted by Henrik Nord Thu, August 08, 2013 23:39:20

Torsdag morgen begyndte indsejlingen i Bøgestrømmen.

Ligesom der i Tour de France er bestemte etaper, som rytterne ser frem til, er Bøgestrømmen en særlig smuk og spændende etape for sejlerne. Dels kan man se land på begge sider hele tiden, og dels er det et smukt landskab, man passerer.

Efter således at have nydt det flotte landskab og den smukke tur, ankom sømændene torsdag eftermiddag til det idylliske sted Nyord. Og det vel at mærke uden at have fået en dråbe regnvejr. På vejrudsigterne fra alle de førende meterologer, kunne sømændene forstå, at det ville regne en hel del her på egnen. Men det gode skib Liss har åbenbart bevæget sig på kanten af uvejret, For selvom det lignede styrtregn hele vejen rundt på horisonten, kom der ikke en dråbe regn på Liss.

Vel ankommet til Nyord gik turen først til den lokale 8-kantede kirke, som iøvrigt er et forstudie til Frederiksberg kirke, og som bestem er et besøg værd. Herefter var der det obligatoriske - og af den grund ikke ringe - besøg hos Lollesgård. Det er Nyords berømte lokale restaurant, som udover et velassorteret frokost- og middagskort også byder på hjemmelavet rabarberkage.

Middagen torsdag aften - den sidste med den nuværende besætning - bestod af grillede lammebøffer, med grillede kartofler og gulerødder ristet i honning. Et værdigt afslutningsmåltid på en skøn uge. Fredag går turen til Rødvig, hvor sømanden af verden - med mellemnavnet Bidstrup, stiger af for at hellige sig sine familieære forpligtelser.

De urørlige2013

Posted by Henrik Nord Thu, August 08, 2013 23:25:02

Onsdag morgen vågnede besætningen til en skyfri himmel og noget, der mindede om vindstille.

Selvom sejlernaboen hjemhørende i Fakse Ladeplads fortalte, at han på vindmåleren målte 5 m/s i toppen af masten, bevægede Liss sig mere baglæns end forlæns, når de gæve sømand forsøgte at sætte sejl. Derfor foregik det meste af turen til Vordingborg for motor og i et noget langsommere tempo.

Fremme i Vordingborg gik jagten så på den lokale Kvickly, som netop nogle måneder forinden var blevet flyttet. Her møder de to søgende sømænd en sød dame og spørger om vej. Det vise sig at hun er gammel kollega med Yatchskipperen, og da sømændene møder hende og hendes mand igen i Kvickly, får de tilbudt et lift tilbage til havnen. Her går besætningen straks igang med tilberedningen af aftenens festmåltid, som bestod af helstegt kylling på grillen.

Velnæret og mætte begiver sømændene sig mod Slotstorvet, hvor halvdelen af byens borgere var samlet til open-air-biograf med den franske film "De urørlige". Ved midnatstid dratter de trætte sømænd om i hængekøjen, godt mættet af mad og kulturelle indtryk.

Saftig rødspætte2013

Posted by Henrik Nord Thu, August 08, 2013 23:09:33

Inden det gode skib Liss og hendes besætning forlod Omø, frekventerede de to besætningsmedlemmer den lokale fisker på opfordring fra Gitte og Birger.

Her blev handlet, pruttet og givet håndslag, hvilket resulterede i at de to sømænd kunne lægge 2 store rødspætter i skibets køleskab.

Vinden susede om ørene på besætningen, da skibet forlod Omø med kursen sat mod Vejrø i Smålandsfarvandet, alt imens de to værter fra Omø, Gitte og Birger vinkede fra færgen, og med kritisk blik iagtog sømændenes sejlføring, som det viste sig at Birger var fuld tilfreds med.

Det var vinden også, så det varede ikke længe før det god skib kunne lægge til på sejlernes svar på Gentofte, nemlig Saxo-banks egen ø i smålandsfarvandet. Her blev der tid til at besøge gårdbutikken inden de to sømænd vandrede øen rundt og så på de mange fine faciliteter. Om aftenen blev de to rødspætter grillet over en sagte ild i den skønne sommeraften, som blev afsluttet med en whisky i Saxo-restauranten.

Sømand af verden2013

Posted by Henrik Nord Mon, August 05, 2013 23:58:36

Mandag morgen var der udskiftning i besætningen på det gode skib Liss.

Svabergast Jensen måtte desværre forlade skibet i Korsør for at sikre videreuddannelse til det danske folk og for at passe det job, han i 3 uger havde været foruden.

Den berejste sømand af verden, Henrik Bistrup, påmønstrede som nyt besætningsmedlem samme dag.

Udskiftningen foregik i Korsør Havn med den samlede danske flåde som næsten tilskuere.

Efter korte, men præcise instruktioner gik turen for fuld sejlføring med 5-6 knob direkte med den idylliske ø, Omø. Sejladsen foregik sædvanen tro i stik modvind.

Fremme på Omø blev der aflagt besøg hos gode bekendte (Gitte og birger), der blev travet rundt på øen, og aftenen foregik i skønt selskab med Liss' medbragte grill. Her blev fremtryllet diverse lækkerier, som det ses på billedet.

Senere på aftenen fik Liss genbesøg af den lille Omø'ske familie og deres gæster til et glas rødvin i cockpittet.

Alt ialt en god og spændende dag inden turen i morgen går mod Vejrø..Blog image

Blog image

Imens vi venter…2013

Posted by Philip Jensen Wed, July 31, 2013 15:53:13

Når nu sommeren indbyder til det, og ”Det gode skib Liss” er i dok et døgns tid, er der forskellige sysler besætningen kaster sig over.

Man kan jo kikke på den flotte fyr Kåre, en Daniel Agger looke a like - at håndterer sit værktøj, for at klargøre ”Liss” til, at komme videre på sommertogtet.
Blog image

Og der er selvfølgelig rengøring, kronikskrivning, indkøb, længere samtaler med Bente og Bent på nabobåden Julie, der er opkaldt efter barnebarnet.

Og så skal lyde et undskyld til ”restaurant Sakkes Holm”, hvis der plusedelig stiller rigtig mange sultne sejlere hos jer, 5 minutter i lukketid. Så er det nok fordi de har læst vores logbog

Sagen er, nemlig at ”Skakkes Holm”, der praktisk talt er beliggende ganske få meter fra ”Det gode skibs” stævn, skilter med Danmarks største buffet, frokost og aften. Besætningens øvelse, går så ud på at holde øje, dels med klokken og dels hvor fyldte fadene er.

Når så det er ved at være det tidspunkt hvor restauranten lukker ned for frokost eller aftenbuffeten, er det yachtskipper og svabergast slår til. Sådan ca. så sent at de er ved at lukke - og så tidligt der stadig er næsten fyldte fade, er scenariet som følger;

”Der er altså 5 minutter til vi lukker” siger den unge, lyshårede, smilende servitrice, undskyldende.

”Ja, vi er lidt sent på den” bemærker besætningen. ”Vi har sejlet hele dagen og ærligtalt temmelig sultne”.

”Sikke et pænt sted I har her” indskyder yachtskipperen og ser oprigtig ud.

”Tak”.

”Men vi er sultne… smider du alt her dejlige mad ud om fem minutter”?

”Ja… noget af det”

”Så kan vi da ligeså godt få det…?

”Hmm… det koster jo normalt 298,- pr. kuvert

”Det er da næste synd at smide alt det gode mad ud?

”Ved I hvad, fyld de her bøtter op, så skal I slippe med… skal vi sige 100,- kroner… i alt”

Besætningen fik tiden til at gå - og fik mad til to dage… og det bare denne ene gang, besætningen stillede sig foran buffeten, 5 minutter i lukketid. Og tænk… de har også salat og dessertbuffet.

Nu da temperaturene til vand og til land efterhånden ligner noget man kan bevæge sig rundt i, uden frostskader, er anden ganske rar måde at slappe af, badning. Ikke kun den man kan købe sig til for en ti krone, hvor man overøses med varmt vand, i afmålt tid. Næ, den i havet skam. Sommertogtet har budt på adskillige badeture, som her, for at der ikke skal være nogen diskussion er dokumenteret. Og ja... vi husker at få sol på hele overkroppen, på næste sommertogt... hvis vejret er til det

Ny lærling om bord2013

Posted by Philip Jensen Tue, July 30, 2013 16:41:46

Med vinden ind direkte i stævnen, altså igen modvind, afgår "Det gode skib Liss" fra havnen i Udbyhøj. En hyggelig, ny ombygget og meget lidt besøgt havn. For første gang på sommertogtet er der ledige pladser i overflod og ro døgnet rundt. Måske fordi havnen er beliggende inde i Randers fjord og en omvej, hvis altså man ikke skal til Randers. Eller som det er tilfældet med "Det gode skib" - et fornuftigt afbræk, når man 10 sømil har sejlet i modstrøm, modvind, modbølger og motorophænget siger mærkelige lyde.

Som et kuriosum, skal det nævnes, at besætningen på nabobåden i havnen, "Ællingen", eneste gæstebåd i havnen, udover Liss, taler som "Drengene fra Angora" og "Team easy on", måske uden selv at vide det. Udover den kvalitet, er de også yderst behjælpelige da "Det gode skib" anløber. I medvind, medtrøm og en motor der siger mærkelige lyde.

Som et plaster på Svabergastens noget sårede stolthed og bemærkning om, at anløbet ikke var videre kønt, kommentere ”Ælling skibskonen" kærligt, med et smil på læben, "pyt, det bliver den næste gang. Se det er sødt sagt og man forstår pludselig godt, at hun tog kampen op med kaptajn Brian og fik omstødt, at der faktisk skulle være et (k) foran ællingen.

En håndfuld begivenheder fra turen i øvrigt er værd at indskrive i logbogen:

Turen fra Randers fjord til Grenå tager 9 timer, mod normalt max 5 timer. En god forklaring er, at modvind og krydssejlads gør strækningen dobbelt så lang, men... vejret er fantastisk, ok vind, minimum sø og selvstyren der fungere upåklageligt hele vejen. Og der bliver tid til at Yachtskipper går i kabyssen og kokkererede, selvom forholdene måske ikke er til det. Som det ses, bliver adskillige råvare brugt.

Og ikke mindst bryder motorophænget så meget sammen, at det tydeligvis skal skiftes. Lidt underligt, at en stålplade af den størrelse og tykkelse overhovedet kan knække. Det holder dog hele vejen til Grenå, godt surret fast, ender motoren ikke på bunden af Kattegat.

Tidligt tirsdag morgen, indtager en ny lærling ”Det gode skib Liss” og det gav et vemods, savne gib i besætningen. Det er jo kun ganske få dage siden, der er taget afsked med Svabergastlærlingen, som afmønstrede for at feste og vandre i de svenske skove.

Men den nye lærling der blot ville afmontere motor og defekt ophæng, stod hurtigt af igen, men vender forhåbentligt snart tilbage for at monterer nyt.
Blog image

Ankerbøjen der blev væk2013

Posted by Philip Jensen Mon, July 29, 2013 00:04:42

"Besætningen på "det gode skib" satser på det sikre, når der vælges, rute, dybde og havn. Derfor er det med lidt stolthed, besætningen beslutter sig for at afvige fra normalruten, som Gps og søkort anbefaler og sætter kursen mod "Vejdyb”, en naturhavn, hvilket vil sige, at der ikke er nogen havn, men et beskyttet område, langt væk fra alting.

Hvis man er heldig, har Dansk Sejlunion lagt en ankerbøje ud i disse naturhavne. I tilfældet ”Vejdyb”, er det faktisk så heldigt, at unionen også har oplyst koordinaterne, hvor den ligger, nemlig; 56,57,9 grader nord, 10,19,1 grader øst. Positionen er et hjørne af det ellers til tider, noget hidsige Kattegat, ved Limfjorden. Det minder om en hemmelig lomme, beskyttet for bølger, men ikke for vinden Blog image
Man finder ind, ad snørklede (vand)veje. På den ene side af afmærkningerne, de steder der er afmærkninger, er der så dybt, at selv store krydstogtsskibe kan gå ind. Imens der på den anden side, går fugle rundt og er tørre på bugen. Så det kræver koncentreret navigation og en sikker hånd hos rorgængeren.

Besætningen læser sig til, at en måde at finde stedet er: ”Følg randen fra Kattegat ind mod Hals. Drej fra til BB, lige efter nummer 2 røde bøje, efter Salt og Pepper. Hold syd vest (225 grader) indtil ankerbøjerne kan ses og er stik syd. Drej derefter stik syd til bøjerne nås. Vær i øvrigt opmærksom vandets farve. Bliver det lyst er du ved at gå på grund”.

For Svabergasten, der har et indsatsområde i forhold til at følge en simpel ”opskrift”, er den smøre ikke ligefrem en der giver tryghed. Det er der derimod i at bruge to elektroniske søkort og den helt almindelige papirudgave. Jo, man er vel dækket ind.. hvis nu "noget" svigter.

Turen der til, går fint. Begge elektroniske søkort og den helt almindelige papirudgave fungerer. Efter 20 minutters sejlads og mønsternavigation, når ”Det gode skib” frem til positionen. Et forunderligt sceneri, hvor Kattegat, en del sø, med skum på toppen, kun er 100 meter væk. Dog adskilt af en smal landtange, som i gennem de sidste mange tusinde år er blevet dannet af vejr, vind og strøm. Man ser den først når man er stødt ind i den - eller man konsulterer søkortet.

Det er ved at være sent. Besætning ser frem til, at komme i gang i kabyssen, til at studere fuglelivet på den smalle landtange, til at se solnedgange og opgange, som det er beskrevet i bøgerne, skulle være så flotte. Der er bare lige det… at bøjerne der skal fortøjes ved… er der ikke. Og modet der indtil nu, har styret ”Det gode skib” uden om alle fare og forhindringer, rækker ikke rigtig til at ankre op, ude i ingen ting, et godt stykke ude i Kattegat.

Så ”Det gode skib” lister derfor slukøret tilbage ad samme snørklede rute, som det kom ind ad, igen uden at ramme ind i noget. Sætter i stedet kursen mod haven i Hals, hvor der venter andre og nye oplevelser. Og nu da naturhavnen er skiftet ud med en plads, ganske tæt på kiosk, toiletter og italienske restauranter, kommer Yachtskipperens datter på besøg, men det er en anden historie. Blog image